Zdrowe odżywianie


Nadwaga i otyłość to problemy współczesnego społeczeństwa. W Polsce 40% mężczyzn i 28% kobiet ma nadwagę, a 21% mężczyzn i 24% kobiet choruje na otyłość. Nadmierne i nieprawidłowe odżywianie powoduje choroby układu krążenia, np. miażdżycę i nadciśnienie tętnicze. Jak mamy walczyć z otyłością?
Przede wszystkim wybierajmy właściwe jedzenie i pamiętajmy o zbilansowanej diecie. Warto czytać etykiety, czyli skład danych produktów. Pamiętajmy również o piciu co najmniej 2 litrów wody dziennie.
Nabiał
Wybierajmy produkty odtłuszczone, twaróg półtłusty, a najlepiej chudy. Zamiast śmietany do sałatek, ciast, owoców i sosów używajmy jogurtu naturalnego, a mleko kupujmy 2 lub 1,5%.
Mięso
Czerwone mięso powinniśmy jeść raz w tygodniu, tak samo jak ryby. Pozostały tydzień możemy wypełnić drobiem, ale warto też raz w tygodniu zrobić obiad bezmięsny i zastąpić je innym produktem wysokobiałkowym. Warto też wspomnieć o tłustych mięsach takich jak boczek. Jest w nim wiele cholesterolu, który choć potrzebny w naszym organizmie, w dużych dawkach bardzo szkodzi naszemu układowi krążenia. Zastąpmy go tłustymi rybami, np. halibutem, łososiem, szprotem, śledziem, makrelą, karpiem, jesiotrem. One mogą pomóc obniżyć poziom cholesterolu, a zawarte w nich tłuszcze są bardzo zdrowe.
Pieczywo
Starajmy się kupować te bez barwników, emulgatorów, substancji zakwaszających i zapobiegających powstawaniu pleśni. Nie kupujmy jedynie białego, ponieważ ma mało błonnika, który poprawia trawienie. Wybierajmy to ciemne, jest o wiele zdrowsze.
Słodycze i przekąski
Oczywiście każdy ma czasami pokusę. Najlepszym wyjściem z takiej sytuacji jest wybieranie tych lepszych produktów.  Zamiast mlecznej czekolady pełnej cukru możemy wybrać gorzką. Nie musi być od razu 70% możemy zacząć od tej 50%. Z czasem nie będziemy odczuwać większej różnicy. Bardzo ważne jest, by czytać etykiety. Na rynku jest wiele produktów, w których zamiast cukru używa się słodzików. Chipsy i paluszki są złym wyborem, ponieważ są bardzo kaloryczne i mają dużo soli, która podwyższa ciśnienie.
Jak obliczyć BMI ?
BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m)²

Róża Kowalewska 3c